Sabtu, 10 Oktober 2009

IZRAEL LIHAT DAN RENUNG WAJAH

Betapa kerapnya malaikat maut melihat dan merenung wajah seseorang iaitu dalam masa 24 jam sebanyak 70 kali.Andainya manusia sedar hakikat tersebut,nescaya dia tidak akan lalai menjgingati mati.manusia tidak menyedari apa yang dilakukan oleh malaikat Izrael.

Jesteru itu, tidak hairan jika ramai manusia yang masih mampu bergelak ketawa,seolah-olah tiada masalah yang perlu difikirkan dan direnungkan dalam hidupnya.Sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Abbas
.a :
Rasulullah saw bersabda maksudnya: 'Bahawa malaikat maut memerhati wajah setiap manusia di muka bumi ini 70 kali sehari.Ketika izrael datang merenung wajah seseorang,didapati orang itu ada yang sedang gelak ketawa.Lantas berkata 'Izrael,alangkah hairannya aku melihat orang ini,sedangkan aku diutus oleh ALLAH TAALA untuk mencabut nyawanya,tetapi dia masih berseronok2,bergelak ketawa.

Manusia tidak akan sedar bahawa dirinya sentiasa diperhati oleh malaikat maut kecuali orang-orang soleh yang sentiasa mengungati mati.Golongan ini tidak lalai bahkan sentiasa sedar terhadap kehadhiran malaikat maut,kerana mereka sentiasa meneliti hadith rasulullah saw serta memandang dengan keyakinan iman dan ilmu.'

'AKU CINTA PADA MU KERANA DUA SISI CINTA...AKU CINTA AKAN DIRIMU..AKU SELALU MENGINGATI MU,BUKAN yang SELAIN MU ..ADAPUN CINTA KERANA ENGKAU PATUT DICINTAI ..AKU TIDAK MENGETAHUI ALAM SEBELUM AKU TAHU AKAN DIRI
MU..TIADA PUJI DALAM HAL INI,DAN ITU BAGI DIRI KU..TETAPI..PUJI DALAM HAL INI,DAN ITU ADALAH HANYA UNTUK MU..YA RABB'"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan